[4 z 4] TYPY NADAWCÓW W PROCESIE ZMIAN I KSZTAŁTOWANIA POSTAW – ŚRODKI MASOWEGO PRZEKAZU

Za nami już 3 typy nadawców w procesie zmian i kształtowania postaw psychologicznych wobec otoczenia i społeczności. Najwyższy czas omówić ostatni – środki masowego przekazu.

Bez wątpienia XXI wiek jest sprzymierzeńcem mass mediów – prasa, radio, telewizja, książki, no oczywiście Internet pomagają nam w dotarciu do interesujących nas informacji, ale w jakim stopniu na nas wpływają i zmieniają nasze postawy?

M. Werwicki w swoim eksperymencie zbadał 170 uczniów szkół podstawowych analizując ich recenzje na temat 5 wybranych przez niego filmów. 2 nich zawierały treści antyspołeczne, inne 2 oparte były na agresywnych zachowaniach, natomiast 1 nie zawierał ani treści antyspołecznych, ani agresywnych i służył jako materiał kontrolny. Eksperymentator zauważył zmiany w zachowaniu uczniów – stali się oni bardziej agresywni. Myślę, że można zaliczyć to do postawy wykreowanej pod wpływem wyżej wymienionych filmów. Kilku z uczniów czuło obawę w stosunku do otaczającego ich społeczeństwa – byli to uczniowie oglądający filmy a treściach antyspołecznych.

W pracy J. Kuśmierza dużo lepiej widać różnice zachodzące po wpływem masowych środków przekazu informacji. Miał on na celu podwyższenie pozytywnych postaw wobec obrzędów świeckich kosztem obrzędów religijnych, Zbadał on pracowników 4 fabryk. Okazało się, że u 15% badanych zaszły poważne zmiany w postawach wobec wyżej wymienionych aspektów wiary chrześcijańskiej. Jakiego środka mass mediów użyto? Prasy, był to artykuł z gazety. Sprawa wygląda dużo ciekawiej po wysłuchaniu pogadanki w radiu na ten sam temat, postawę swą zmieniło aż 40% badanych, a to liczba godna uwagi.

Źródło:

„Psychologia społeczna” – Stanisław Mika

 

1 odpowiedź na [4 z 4] TYPY NADAWCÓW W PROCESIE ZMIAN I KSZTAŁTOWANIA POSTAW – ŚRODKI MASOWEGO PRZEKAZU

  1. Gwenelda pisze:

    Big help, big help. And superlative news of csoure.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>