W PUŁAPCE WŁASNEJ OBIETNICY

Konsekwencja i chęć dotrzymania danej wcześniej obietnicy okazać się może nieświadomą dla nas pułapką bez wyjścia i prawdziwą żyłą złota dla wyzyskiwaczy i handlowców. Większe firmy zabawkarskie chcąc uchronić się przed posezonowym spadkiem sprzedaży, który sięga zenitu w okresie Bożego Narodzenia stosują ciekawy trick marketingowy wykorzystujący naszą konsekwencję i chęć dotrzymania złożonej wcześniej obietnicy.

mowa ciałaWyobraźmy sobie taką sytuację… Jest początek grudnia, w telewizji pojawia się coraz więcej reklam z zabawkami, dzieci zaczynają nalegać na kupno jednej z nich zmuszając nas do złożenia obietnicy. 2 tygodnie później wybieramy się do sklepu, aby kupić obiecaną wcześniej zabawkę. Okazuje się, że wszystkie sztuki zostały już wykupione. W takim razie kupujemy coś w zamian, o podobnej wartości, a nawet wyższej, aby zrekompensować zawód jaki czeka naszego malucha. Gdy święta Bożego Narodzenia się kończą reklama z zabawką, którą obiecaliśmy powraca, a nasze dziecko przypomina o naszej obietnicy… Wracamy do sklepu, w którym miesiąc wcześniej wydaliśmy ogromne kwoty i przyrzekliśmy sobie, że nasza noga tam nie postanie przez długi, bardzo długi czas. Tak więc wracamy do tego sklepu i kupujemy kolejna zabawkę o kwocie, którą wydać wolelibyśmy na coś zupełnie innego.

Wszystko to jest pieczołowicie zaplanować akcją marketingową mającą na celu podniesienia sprzedaży w okresie posezonowym. Firmy zabawkarskie celowo ograniczają ilość reklamowanych zabawek zmuszając tym samym na kupno innych o podobnej wartości. Jednak po kilku tygodniach powracają do reklamy tych samych zabawek wyzwalając w dzieciach ponowną chęć ich posiadania. W tym przypadku zaś wielce mało prawdopodobnym jest, aby zabawek tych ponownie zabrakło

W ten mało skomplikowany, aczkolwiek pomysłowy sposób firmy zabawkarskie w znaczny sposób zwiększały swoją sprzedaż w styczniu i lutym, tuż po Bożym Narodzeniu.

Źródło:
Robert B. Cialdini „Wywieranie wpływu na ludzi”.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>